Daer staet te bemerken, dat de koleuren hun veel beter zouden houden, waer 't dat zy op den blooten grond geleyd wierden, en die niet bereyd en is; maer men zoude daer toe eenen extra ordinairen gesloten en effen doek moeten verkiezen. Zelfs waer 't dat men den grond alleenelyk maekte van water-verwe, het is zeker dat de koleuren daer op veel levendiger zouden schynen, om dat die sorte van gronden de olie in zouden drinken, de welke men moet mengelen met de koleuren, en die hun een deel van hunnen glans beneemt, ook de vermaerde schilders, gelyk als Titiaen en Paulus Veronesius, in verbeelding zynde dat de gronden van olie altyd de koleuren van hunne schilderyen bederfden, hebben zig bediend van doek daer eenen witten grond van water-verwe op lag, en zy hebben daer op in d'olie geschildert, het gene oorzaeke geweest heeft dat hunne koleuren zeer levendig en luysterlyk gebleven zyn; want het koleur van den grond verschynt altyd en verdooft, gelyk men zegt, de koleuren die men er op legt, bezonderlyk is 't dat zy verschillende zyn en dat zy'er niet zeer dik op en liggen. Alsdan de olie in 't droogen komende te vervliegen, daer en blyft niet meer op als het koleur, het welk altyd dun genoeg is om den grond daer door te laeten schynen. Daerom is 't, om eene schilderye wel te garnieren van koleur, dat men verpligt is een en het zelve dingen dikwils te herschilderen met het zelve koleur. ,Men moet nogtans bekennen dat den doek eerst met waterverwe gegrond zynde, onderworpen is aen het schelferen, en maer zeer moeyelyk en kan opgerolt worden, het gene een beletzel is van -ze op diergelyke goeste te beryden, en het gene vervolgens ons verpligt den zelven met olie-verwe te begronden. Maer als den doek goed is, fyn en wel gesloten, hoe min olie en koleur men'er op kan leggen om den grond te maeken, hoe beter dat hy is, bezonderlyk acht nemende dat de olie en de koleuren altyd goed zyn. Voorders de lood-menie, de welke sommigein hunne gronden mengelen om die eer te doen opdroogen, is zeer schaedelyk aen de levendigheyd der koleuren, en neemt wel haest weg de schoonheyd van de kolorye der schilderye.