hadde wech ghenomen.
Die dit misschien beter gerieden, meenden, t'was om den haet en nijdt, die hy
droegh tot Michel Agnolo, want hy hem zijn leven langh noyt en vermocht.
Doe dese daedt openbaer werdt, was hem grooten laster geseyt, van te wesen
nijdigh en boos. Hier naer maeckte hy eenige Cartonnen: onder ander eenen van
een naeckte Cleopatra, die seer schoon was. Baccio hebbende naem
van een groot Teyckenaer, werd geneught hem te begheven
* tot schilderen met de verwen, hebbende vaste meeninghe, den
Buonarotto niet alleen te gelijcken, maer te boven te gaen in beyde
Consten. Hierom hebbende geteyckent eenen Carton van een naecte Leda,
met Castor en Pollux, uyt het Swaen-ey ghecomen in haer aermen,
en willende dese schilderen van Olyverwe, en toonen dat hy de handelinge der
verwen, verscheydenheden der coloreringen en vlecken, de vermenginghen oft
temperinghen, hooghselen en diepselen con met den werck en daedtlijck
uytvoeren sonder van yemandt onderwijs
* te behoeven, docht hem raedtsaem, hem van Andreas
del Sarto, daer hy seer gemeensaem mede was.op een Penneel te laten
conterfeyten, en soude sien de manier van de handelinge der verwen, en de
schilderije hebben tot zijn behulp. Del Sarto merckende zijn listicheyt,
en misvertrouwen tot hem zijnen vriendt, hem zijn voorneem niet te willen
openbaren, gingh toe, en nam de verwen op de pallet, en sonder temperen, namse
met den pinceele, als ervaren Meester die hy was, en conterfeytte also de
Carnatie van Baccio: met dese behendicheyt, en door dat Baccio
stadich sitten most, con hy niet bysonders afleeren. Doch Baccio verliet
daerom zijn voornemen niet: maer hem opentlijck beradende met
Rosso, maecte een Tafereel van Olyverwe, daer Christus d'oude
Vaders verlost uyt den voorborgh der Hellen. Noch in een meerder Tafereel, daer
Noe droncken light, en met de schamelheyt bloot, van zijn twee
Sonen gedeckt wort, en van den eenen bespot. Oock proefde en bestondt
Baccio, op den ghevel van zijn huys te schilderen op het nat kalck,
makende aermen, beenen, en lichamen, op verscheyden manieren ghecoloreert: maer
vindende hier in meer swaricheyt, als hy hem voor gegheven hadde, door het
droogen van het kalck, en dergelijcke dingen, verliet verwe en pinceelen, en
keerde tot
* zijn voorgaende studie, te maken van rondt, en voldede
van Marmor eenen jongen Mercurius, met een fluyt in de handt, een Beeldt
van dry ellen, daer hy groote studie en vlijt in dede, welck seer ghepresen
werdt, en Ao. 1530. gesonden aen den Coningh van
Vranckrijck Franciscus, die dat in grooter weerden hadde. Grootlijcx
bevlijtighde hem Baccio, te sien anatomiseren, en op het alderscherpste
self daer in doende te wesen, waer in hy veel Maenden en Iaren over bracht:
want hy een Man was, die uytnemende vyerigh en bebeerigh was nae eere, en
uytnementheyt in de Const. Geen tijt van
jeught aen verloor hy tijdt, hy en leerde oft en dede wat, geen moeyt oft
arbeydt ontsiende, meenende met zijn stadich aenhouden in't werck yegelijcken
t'overtreffen. Hy liet van hem aen den dagh comen een groot deel teyckeningen.
Onder ander wert
* door Augustijn van Venetien
Plaetsnijder hem ghesneden een naeckte Cleopatra, en in een meerder
plaet, op een meerder bladt te drucken, een heel deel Anatomien, daer hy
grooten lof van hadde. Hier nae maeckte hy eenen Ieronimus van wasch,
een elle en half lang, seer dorre en mager, toonende beenen, musculen, en een
groot deel der zenuwen en aderen, onder een rimpeligh en mager vel: Dit werck
was met sulck een vlijt ghedaen, dat alle Constenaers