Mario, van stucco twee Colossen, oft
Reusen, nademael Baccio altijt seer tot Reusen maken gheneghen was: dese
waren acht ellen hoogh, en ghehouden tamelijck schoon te wesen. Dewijle
Baccio aen dese dingen doende was, en liet nae zijn gewoonte niet af te
teyckenen, en maecte voor Marcus van Ravenna, en Augustijn
Venetiaen, Plaetsnijders, onder ander een groot bladt, wesende een
Kinderdoodinge, vol naeckten van Mannen, Vrouwen en kinderen, doode
* en levende, met verscheyden actien van Vrouwen en
Soldaten. Hier gaf hy te kennen de goede teyckeninge, die hy hadde in den
figueren, t'verstandt van den spieren, en alle Lidtmaten: welck stuck hem over
gantsch Europa groot gherucht toelangde, en is noch in grooter weerden
gehouden. Hy maecte noch een seer schoon Model van hout, en Figueren van wasch,
om een Graf voor den Coningh van Engelandt, welcke Baccio niet in't
werck en bracht, maer werdt besteedt aen Benedictus van
Rovezzano, Beeltsnijder, die dit Graf van Coper maeckte. Doe ter tijdt
en hadde Franciscus Coningh van Vranckrijck geen Beelt van Marmor, noch
Antijck noch Moderne: des versocht hy door eenige Cardinalen, en Ghesanten aen
den Paus, om yet te mogen gecrijgen. Soo hadden dese Gesanten grooten sin aen
den Laochon van Belvideer, die sy seer hooghlijck presen. Doe
werdt door den Cardinael van Medici, Baccio ontboden, welcken hy
vraeghde, of hy moedt hadde eenen soo goeden Laochon te maken.
Baccio antwoorde, dat hy moedt hadde eenen beteren te maken. Dus
* werdt van den
Cardinael besloten, dat Baccio daer handt aen soude slaen.
Baccio, terwijl men om de Marmoren was, maecte eenen van wasch, die seer
gepresen wiert, en eenen in eenen Carton, also groot als den Antijcken
Marmoren, van kool en crijt. De Marmoren ghecomen, Baccio liet hem maken
op Belvideer een besloten huys, en maeckte voor eerst een van den
kinderen van Laochon, welck het meeste is, en voleyndet op sulcker
voegen, datter den Paus en alle Const-verstandighe mede waren vernoeght:
want van t'zijn en t'Antijck saghmen nauw onderscheyt: Maer doe hy t'ander
kindt, en den Vader een weynich hadde begonnen, starf den Paus. Doe nu vercoren
was Adrianus den sesten, keerde Baccio met den Cardinael te
Florencen, alwaer hy hem oeffende in de studie van de Teycken-const. Doe
Adrianus doot, en Clemens de sevenste vercoren was, quam
Baccio te post nae Room, om hem in de Crooninghe te vinden, tot welcke
hy by last van zijn Heylicheyt maeckte Beelden en Historien van half
rondt. Daer nae werdt hem wooning en pensioen bestelt, en keerde weder aen
zijnen Laochon: welck werck hy in twee Iaer tijts voldede,
* soo heel
constigh, als hy oyt eenigh dingen hadde ghedaen. Hy maeckte oock den rechten
aerm van den Antijcken Laochon, makende den selven eerst van wasch, met
den musculen en hardicheyt, over een comende met d'Antijcksche maniere, soo dat
Baccio wel te kennen gaf, wat verstandt hy hadde in de Const: dit model
diende hem oock tot zijnen aerem. Desen Laochon van Baccio
behaeghde den Paus so, dat hy schickte nae Florencen te stellen in de sale van
Medicis, t'eynden het tweede Hof, en schickte den Coningh ander
Antijcke beelden. Dit werck gaf Baccio groot gherucht en lof. Hier nae
teyckende Baccio voor den Paus twee Historien, die hy tot S.
Laurens te Florencen wilde laten schilderen, en dedese op open Lombaerts
vel: d'een was de Martelisatie van S. Cosmus en Damianus:
d'ander, daer S. Laurens op den rooster light. Dit teyckende hy seer
net, met grooter aendacht en Const, so gecleedde als naecte,