gheschiede, die Iuppiter, wilden ghevanghen nemen, en binden. Voorder met desen Troyschen Laomedon, worden hardelijck bestraft alle meyneedighe, trouwloose, en ondanckbare Menschen, die dickwils ghestraft, en tot ongheluckighen eyndt comen. Waer by men gheleert sal wesen, oprechtlijck met yeder te handelen, zijn woort trouwlijck houden, en zijn weldaders nae behooren danckbaer te wesen. Nu volght de Bruyloft van Thetis: maer niet Tethys: daer wy nu het onderscheyt behoeven te toonen.
Van Thetis, en Tethys.
Thetis was de dochter van Chiron, alhoewel dat haer Homerus in den Lofsangh van Apollo maeckt de dochter van Nereus: dese werdt Huysvrouwe van Peleus, en hadde t'gherucht, de schoonste Vrouwe van der Weerelt te wesen. Dese was ghevrijdt van Iuppiter, Apollo, en Neptunus: maer alsoo Iuppiter haer meende trouwen, werdt hem gheseyt de voorsegginghe van Themis, datse eenen baren soude, die meer als den Vader soude wesen, soo wy in't eerste Boeck hebben verhaelt: waerom sy bestelt werdt te trouwen met eenen sterflijcken. Tethys (aldus gespelt wesende) was de Huysvrouwe van den Ocean, en de dochter van Hemel en Aerde, soo Hesiodus ghetuyght: sy wort gheheeten de Moeder der Goddinnen, en den Ocean wort hen Vader gheheeten. Nu om het onderscheyt te weten, en wat met dese twee gheseyt is: by Tethis wort verstaen, de hooftstoffe, oft element des waters: en by Tethys, eenen vergaerden hoop waters, oft vochticheyt, bequaem tot der voort-teelinghe. Tethys met haer Man Ocean hadde groote menichte van kinderen, om dat de Sonne met der hitten op treckt uyt der Zee veel dampen, waer uyt veel Bornen en Vlieten ontstaen, ghelijck wy in't 1e. Boeck hebben verhaelt, daer wy van den Nymphen, Dryaden, en ander hebben ghehandelt. Onder al den hoop van Tethys en Oceans kinderen, wort oock ghetelt Tychet, soo veel gheseyt, als d'avontuere, oft onweder, om dat de Zee-vaert vol gevaers en wonderlijcke avontueren is. Nu de voorverhaelde Thetis hadde t'gerucht, de schoonste Vrouwe van der Weerelt te wesen. Men seght (seyt Apollodorus) dat Iuppiter en Neptunus vast woorden hadden, wie haer trouwen soude: maer Thetis wouw by Iuppiter niet slapen, om dat hy haer opgevoedt hadde: waerom Iuppiter toornigh wesende, gaf haer te Wijve aen eenen sterflijcken: doch het schijnt, de voorsegginghe van Themis dede den Goden haer te vryen af soeten. Thetis veronweerdight, datse een Mensch moest trouwen, veranderde* haer in veelderley ghedaenten: doch heeftse Peleus door Prothei raedt ghevanghen, en tot een Huysvrouwe behouden. Wt dees Houwlijcksche weerdtschap is ontstaen d'oorsaeck van een Illiade, dat is, een oneyndtlijck quaet, verdriet, en ellende, het welcke den Griecken, en Barbaren heeft overvallen, en vervult: want Iuppiter liet tot dit heerlijck Bruyloft-mael (dat op den bergh Pelion geschiede) roepen alle Goden, uytgenomen de Tweedracht: de welcke toornigh, om datse achter ghelaten was, heeft daer een listigh quaet aenghericht en berockt, werpende onder den Goddinnen eenen gulden twist-appel: want daer was op geschreven. Desen gulden Appel schoon, zy de schoonste hier te loon. Sy hadde desen Appel snellijck met haer vuyl Draeck-vleughelen gheweest halen by den Hesperiden, Athlas dochteren, en door veel biddens vercregen, en sulcken sin van schrift op ghesneden. Mercurius nam hem