Tooverije, vindende daeglijcx nieuw vonden. Dionysiodorus seght, datse Huysvrouw was van Sarmatien, welcken sy corts vergaf, en hiel dat heel Coningrijck aan haer: maer haer Ondersaten seer wreedlijck handelende, sy werdt verjaeght uyt t'Landt, en ghedwonghen met weynigh Vrouw-volck te vlieden in Italien, daer sy quam bewoonen een landt en bergh, die noch haren naem behouden heeft, en light aen den Zee-cant by La Cisterne, van daer ick hem dickwils hebbe ghesien. Sy hadde (seggen eenighe) vier dienstmaeghden doende in haer vergiftingen, en toover-cruyden te plucken. Onsen Poeet sett haer oock de Zee-Goddinnen, en ander Nymphen by. In haer vryagien, om yemandt tot haer te trecken, gebruyckte sy in haer tooverijen veel een Vogelken: want eertijts wasser een Nymphe in dit Vogelken verandert: sy was de dochter van Suadela, Goddinne der wijsmakinge oft aenradinghe, en om datse yet toeghemaeckt hadde, om Iuppiter te doen op haer verlieven, werdt sy van Iuno in dit Voghelken verandert: het heet op Griecx Lynx, in Latijn Metacilla, by ons een Quicksteert, oock Koeyerling, om dat het geern by den Koeyen is. Circe soude hebben gehadt by Vlysses dry kinderen, ander segghen vijf, doch was hy by haer maer een Iaer, so sy schrijven, soo datter cleen geloof is aen te stellen, oft sy en mostse t'ender, oft tweeder dracht hebben ghehadt. Op Circe zijn nu natuerlijcke uytleggingen, van datse der Sonne dochter, en Oceans dochters kindt is, dat alle dinghen door hitte en vochticheden wassen: want Circe gheseyt is vermengen, dat het vermenghen der hooftstoffen tot der teelinghe noodich is, dat haer vier dienstmaeghden zijn de vier hooftstoffen: maer dit voorby gaende, sullen liever yet leerlijcx soecken: want de Poeten hebben vergheefs oft om soo weynigh te willen segghen, niet soo veel van Circe gheschreven, en vertelt. Circe wordt* geseyt Sonne dochter, en Oceans Nicht: om dieswille dat door hitte en vochticheyt, in allen dieren, ontstaet de vleeschlijcke begheerte, welcke begheerte ons kittelt, en verweckt te ghebruycken onse sinlijckheyt, ghenuechte, en wellust: soo sy nu ons comt te over-heeren, soo druckt sy in onsen gheest, en gheneghentheden, verscheyden ghebreken, nae den aerdt der beesten, en sy comt daer in over een met de beschouwinge der Sterren: eenighe stieren tot hoerdom, gulsicheyt, en dronckenschap: ander leyden aen tot gramschap, wreedtheyt, en ander ghedaenten van snootheden: dit is gheseyt, dat Circe* Menschen in verscheyden beesten verkeerde, en dewijl men seght de Sterren hier mede in wercken, werdt versiert, dat sy de Sterren con vernestelen, oft verplaetsen. Dus can den Mensch wel lichtlijck sulcke beestlijcke zeden aennemen, ten zy dat hy wederstaende Godtlijcke hulpe vercrijght, ghelijck met Mercurio wort aenghewesen, die Vlyssi raedt gaf, en t'cruydt Moly, dat teghen de Tooverije soude goet wesen, ghelijck Plinius in zijn 25e. Boeck, Capittel 4. Homerum aentreckende beschrijft. Dus als men dese Circe Manlijck wederstrijdt met t'sweert der ernstigher ghestadicheyt, ghewapent met het cruydt der voorsichticheyt, so en heeft haer prickel-roedeken geen macht, om onredelijck te maken: maer vele dus niet ernstachtigh wesende, doen quade reyse, worden hier en daer door verscheyden aenvechtingen verwonnen, gelijck veel, oft alle Vlyssis medeghesellen, alhoewel hy hun dickwils ten besten raeddede, en voor den smeeckigen Syrenen sang d'ooren wasch verstopte, en allen vlijt dede hun te behoeden, ghelijck een oprecht Man ghenegen is,