ghen,*
wort hy tot een Hemel-teecken ghestelt: en als de Sonne daer in comt, heeftse groote cracht.
Met den Leeuw, wort oock beteyckent de grootmoedicheyt, gelijck de ghedaent-oordeelers* uyt den leden des aensichts ramen: want hy heeft een groot hooft, seer hayrigh vlammende ooghen, en rondt aensicht.
Met den Leeuw, wort een Heerschapper beteyckent: dan ick acht, hy een* Croon op most hebben.
Raserije en gramschap, wort beteyckent met den Leeuw, die zijn jonghen* verscheurt.
Den Leeuw vluchtende voor eenen witten Haen, daer hy besonder van* verschrickt is, beteeckent vreese Gods: en den Haen (soo eenighe meenen) de Godtheyt.
Den vooren ghenoech liggende, en achter over eyndt, hebbende boven hem* eenen Wl: den Leeuw, cracht: en den Wl, Minervae Voghel, wijsheyt: oft op een Leeuws hooft eenen Wl.
Den Leeuw ligghende, als verhaelt, hebbende op t'hooft Mercurij roede,* beteyckent wijsheyt, oft welsprekenheyt boven cracht.
Des Leeuws huydt, beteeckent de deught, by welcke Hercules self wort* verstaen, die het Leeuwen huydt ghedraghen heeft.
Wort beteeckent met den Leeuw, die een Man onder voet heeft, en niet misdoet,* goedertierenheyt: want men seght, als den Leeuw van den Mensch niet ghequetst oft ghewondt is, hy te vreden is, dat hy hem slechs t'onder heeft.
Van den Oliphant, en zijn beteyckeninghe.
Den Oliphant beteyckent den Coningh, en d'Egyptsche hebben hem daer mede* beteyckent.
Den Oliphant, in een water siende nae een nieuw Maen, beteyckent de Godsdiensticheyt, oft Godsvruchticheyt: want sy alle Maende hun suyveren* met de nieuw Maen, die sy schijnen te eeren.
Den Stier, en zijn beteyckeninghe.
Eenen schoonen witten Stier, beteyckent maticheyt: om dat den Stier den* bevruchte Koeyen met vreden, en onbemoeyt laet.
Van den Os, en zijn beteyckeninghe.
Wort beteyckent met den Os, die van den Wolf wort verwonnen, den* Borgher van vreemden verdruckt: want van oudts mochtmen so qualijck een Os uyt toornicheyt ombrenghen, als een Borgher.
Met het Ossen hooft, oft met t'hooft en huydt, wort den arbeydt beteeckent.* Eenighe nemen het Ossen hoofts ghebeente met den hoornen aen, voor arbeydt en ghedult.
Het Peerdt, en zijn beteyckeninghe.
Den Krijgh wort met het Peerdt beteyckent, nae der Poeten meeninghe,* als het bequaemste Dier tot den Krijgh, wesende een moedigh, vreesloos, sterck, en snel Dier.
Een man der reden gehoorsaem, wort beteyckent met t'gebreydelt Peerdt.*
S'Menschen vluchtigh leven, wort met half Man half Peerdt afgebeeldt.*
Met t'vlieghende Peerdt, wort gherucht beteyckent, t'welck vlieght, en* doet de Borne der Sang-Goddinnen vloeyen, dat is, verweckt den Poeten te singhen den lof der vermaerde Mannen.