Mercurij gheslanghde roede.
D'Egyptsche hebben dees Mercurij roede beduydt op de voort-telinge oft* gheboort der Menschen, seggende, datter waren dry Godem over den Mensch, als hy gheboren wort, den Gheest, d'Avontuer, de Liefde, en Behoefticheyt: de Sonne, voor den Gheest: de Mane, voor d'Avontuer over t'lichaem, dat de veranderinghe der toevallen is onderworpen: de Liefde uytghebeeldt met de vereeninghe, en ondercussinghe: de Behoefticheyt met den knoop: de vlercken oft vederen, de snelheyt der ghedachten. Met Mercurij roede, wort* beteyckent vrede en eendracht: dan wordter somtijden by ghevoeght den overvloedighen hoorn vol vruchten, bewijsende, dat uyt eendracht, voorspoet en* overvloedicheyt comt.
Het Schorpioen.
Het Schorpioen, dat zijn vergiftheyt in den stekenden steert heeft, beteeckent* een boos oft vyandich bedroch.
Den Salamander.
Den Salamander, levende midden t'verslindende vyer, wijst aen, een volstandich* Mensch, oft de volherdicheyt.
Van Medusa.
Is te sien in d'Wtlegginghe op Metamorphosis, wat haer slangde hooft aenwijst: soo oock van Hydra.
Den Oyevaer.
Is een teecken van barmherticheyt, spijsende zijn Ouders. Den Egyptsche* Coningh-staf was boven met een Oyvaers hooft, en onder met een Vliet-peerdt, oft Water-peerdt, bewijsende, dat barmherticheyt te boven gingh* wreetheyt, oft onbarmherticheyt. Den Oyvaer wort oock ghevoeght by Iustitia, oft de gherechticheyt, dat hy eenigh recht soude doen, dan weet niet oft ghewis is.
De Kraen.
De Kraen, met eenen steen in eenen opgheheven claeuw oft voet, beteyckent* wakenheyt. Met hen vergaderinghe die sy houden, bewijsen sy eenen ghemeenen staet.* De Kraen, draghende eenen steen in de voet, om van den windt niet wech ghedreven te worden, beteyckent wijsheyt.*
Den Gier.
Den Gier, beteeckent Liefde,* en barmherticheyt: want in hondert en twintich daghen dat hy zijn jonghen voedt, scheydt hy weynigh daer van: maer soeckt hun aes al ontrent den nest, en wanneer hy niet en vindt, bijt hy zijn* dgie open, en gheeft zijn jonghen het bloedt, niet moghende lijden datse ghebreck hebben. Waerom men van oudts den Gier op t'cruys stelde: want van den Pellicaen leest men niet, dat hy zijn jonghen met zijn bloedt spijst. Den Gier is oock den rechtveerdichsten van alle crombeckte roof-voghelen: want hy roert niet aen dat leeft, dan het doode, daer hy mede te vreden is: hy bederft geen vruchten, noch hindert geen tamme Dieren, wesende niet moordich van aerdt. Plutarchus noemt hem onnoosel.
Van den Arendt.
Den Arendt, die den Keyserlijcken staet bewijst, het Roomsch teycken is,* en die Iuppiter boven al ander Voghelen macht heeft ghegheven, is swart: desen is licht, edel, moedigh, en sorghvuldich zijn vrucht et voeden: desen beteec-